Tudomány, hírek, Semmelweis Egyetem > Alapkutatás > Élettan / Kórélettan > Hat tévhit az alvásról

2013. március 20. 17:15 Hat tévhit az alvásról

Nem mindenki szenved rendszeresen álmatlanságban, de az emberek többségével időnként előfordul, hogy egy vagy több éjszaka nehezen tud elaludni, illetve rosszul alszik.

 

A szakértők szerint az alvászavar körülbelül minden negyedik magyart érinti. Ha tehát valakinek minden csukott szemmel töltött perc számít, érdemes tisztában lennie, mi segíti, és mi hátráltatja a jó alvást. Íme, a hat leggyakoribb tévhit:

 

Tévhit 1 : Jó a TV mellett elaludni

A televízió mesterséges fénye elnyomja az alvássegítő hormont, a melatonint, melynek termelődését a sötétség váltja ki. A mesterséges fény ezen kívül a nappal és az éjszaka váltakozásán alapuló napi bioritmusunkat is felborítja.

Tévhit 2: Egy pohár bor lefekvés előtt elősegíti a pihentető alvást

Mivel az alkohol szedatív hatású, az alkoholos italok fogyasztása segít ugyan elaludni, de már két ital után rosszabbul alszunk, és gyakrabban felriadunk éjszaka. Ez a hatás ráadásul nők esetében rosszabb. Néhány órával az elalvás előtt tehát már érdemes kerülni az alkoholfogyasztást.

Tévhit 3: Az esti edzés ébren tart éjszaka

Ha lefekvés előtt három órán belül edzünk a konditeremben vagy kocogunk, ez nem akadályozza az elalvást. Az alvás minőségét azonban ronthatja.

Tévhit 4: Egy csésze gyógyteától hamarabb elalszunk

Igaz ugyan, hogy a kamilla, a citromfű, a komló és a golgotavirág is híres nyugtató, alvássegítő tulajdonságairól, hatékonyságukat az Amerikai Alvásgyógyászati Akadémia szerint klinikai kísérletekkel még nem támasztották alá.

Tévhit 5: Hétvégén be lehet pótolni az elmaradt alvást

Ha hetente egyszer vagy kétszer rosszul illetve keveset alszunk, azt még be lehet pótolni. Ha azonban ennél gyakrabban nem alszunk éjjelente, egyre nehezebb ellensúlyozni az alváshiányt.

Tévhit 6: Egy bögre meleg tej segít elaludni

Az elmélet szerint a tej triptofánt tartalmaz, ami az agyba kerülve szerotonint termel. Kísérletek alapján azonban nem befolyásolja az alvásmintát. Art Spielman, a New York-i City University szakértője elmondta, hogy a triptofán tartalmú élelmiszerek nem váltják ki ugyanazt a hatást, mint a tiszta triptofán, mert az ilyen élelmiszerekben lévő többféle aminosav egymással vetélkedve próbál az agyba jutni.

Címkék: Alvás, Tévhit

Megosztás